Kruidenrijke Akker Landgoed Kernhem

Waarom kiezen boeren wel of niet voor kruidenrijk grasland?

Veel melkveehouders zien de voordelen van kruidenrijk grasland nog niet of passen het niet toe. Toch biedt het zowel natuurlijke als bedrijfskundige kansen. Een onderzoek van masterstudent Tibbe Wentzel (Universiteit Utrecht) laat zien welke factoren meespelen bij de keuze en wat de rol is van de 1001ha-campagne.

Financiële prikkel werkt

De campagne 1001ha geeft korting op kruidenrijk zaaigoed. Dat werkt: ruim 2.000 melkveehouders deden mee. Bijna 80% wil er meer mee doen, slechts 4% stopt weer. Ook dit onderzoek bevestigt dat een financiële prikkel effectief is. Toch spelen er meer factoren.

Identiteit als drijfveer

Hoe je jezelf als boer ziet, maakt verschil. Zie je jezelf als natuurinclusief? Dan pas je eerder kruidenrijk grasland toe. Inspirerende voorbeelden of wetenschappelijke kennis helpen, maar als het ook bij je identiteit past, ga je sneller experimenteren. Bordjes of labels bij percelen kunnen dat versterken.

Haalbaarheid en kennis

Veel boeren ervaren Engels raaigras als zekerder en makkelijker. Kruidenrijk grasland wordt soms gezien als lastig of minder rendabel. Gebrek aan kennis en ervaring speelt daarbij een rol. Informatieavonden, excursies en zelfs een appgroep kunnen helpen om haalbaarheid en vertrouwen te vergroten.

Normen en sociale invloed

Boeren laten zich vooral beïnvloeden door collega-melkveehouders en studiegroepen, minder door familie of vrienden. Agrarische collectieven blijken veel potentie te hebben: hier komen verschillende boeren samen en kunnen nieuwe normen ontstaan.

Wil je alles weten? Lees de volledige evaluatie van het onderzoek ‘Beweegredenen Kruidenrijk Grasland’ .

 

Bron: Kruidenrijk 1001 ha