De campagne 1001ha geeft korting op kruidenrijk zaaigoed. Dat werkt: ruim 2.000 melkveehouders deden mee. Bijna 80% wil er meer mee doen, slechts 4% stopt weer. Ook dit onderzoek bevestigt dat een financiële prikkel effectief is. Toch spelen er meer factoren.
Hoe je jezelf als boer ziet, maakt verschil. Zie je jezelf als natuurinclusief? Dan pas je eerder kruidenrijk grasland toe. Inspirerende voorbeelden of wetenschappelijke kennis helpen, maar als het ook bij je identiteit past, ga je sneller experimenteren. Bordjes of labels bij percelen kunnen dat versterken.

Veel boeren ervaren Engels raaigras als zekerder en makkelijker. Kruidenrijk grasland wordt soms gezien als lastig of minder rendabel. Gebrek aan kennis en ervaring speelt daarbij een rol. Informatieavonden, excursies en zelfs een appgroep kunnen helpen om haalbaarheid en vertrouwen te vergroten.
Normen en sociale invloed
Boeren laten zich vooral beïnvloeden door collega-melkveehouders en studiegroepen, minder door familie of vrienden. Agrarische collectieven blijken veel potentie te hebben: hier komen verschillende boeren samen en kunnen nieuwe normen ontstaan.
Wil je alles weten? Lees de volledige evaluatie van het onderzoek ‘Beweegredenen Kruidenrijk Grasland’ .
Bron: Kruidenrijk 1001 ha